Het is een zeldzaam en uitzonderlijk feit dat het zeker de moeite waard is om in de verf te zetten.De zwaarste zeilwedstrijd ter wereld ging een week geleden van start, en een Belg, een voormalig hockeyspeler, doet mee.
Denis Van Weyenberg, die onder andere voor de Racing hockeyclub speelde, is bezig zijn droom waar te maken.Meer dan drie maanden zeilen, als alles goed gaat, op een boot van 18,28 meter lang, helemaal alleen, zonder hulp en zonder tussenstops. Een tocht van ongeveer 45.000 kilometer, startend in Les Sables-d’Olonne. Hij zeilt eerst de Atlantische Oceaan af tot aan Kaap de Goede Hoop, stuurt dan naar links richting Australië en Kaap Leeuwin, maakt een omweg rond Antarctica tot aan de beruchte Kaap Hoorn, en klimt daarna terug de Atlantische Oceaan op richting Les Sables-d’Olonne.De Vendée Globe wordt niet voor niets het “Everest van het zeilen” genoemd en vindt slechts één keer om de vier jaar plaats.
Denis waagde zich enkele jaren geleden aan dit avontuur, want dat is het zeker.Om een idee te krijgen van wat dit inhoudt, los van de tijd die de race zelf kost: het vergt bovenal een enorme dosis vastberadenheid. Zo’n project neemt jaren in beslag en brengt financieel weinig op. Ter vergelijking: de winnaar van Roland-Garros strijkt 2,4 miljoen euro op, en de gele trui in de Tour de France 500.000 euro.Bij de Vendée Globe zit het een stuk lager: de winnaar van dit jaar krijgt 200.000 euro. Wie buiten de top 10 eindigt, deelt een pot van 100.000 euro. Als alle deelnemers de finish halen, betekent dat voor de skippers van plaats 11 tot 40 een bedrag van amper 3.333 euro per persoon.
Denis behoort niet tot de topfavorieten: geen indrukwekkend palmares, geen gigantische sponsor met een torenhoog budget of een team van professionals dat dag en nacht voor hem klaarstaat. Hij begon aan dit avontuur met slechts één ding: zijn droom. En het rotsvaste geloof dat het mogelijk was.Door een gebrek aan financiering moest hij de vorige editie laten schieten, ondanks dat hij al een boot had gekocht. Maar er waren nog veel kosten die gedekt moesten worden. Teleurgesteld maar niet ontmoedigd, richtte hij zich op de volgende editie. Zijn aanstekelijke enthousiasme en guitige glimlach wonnen veel harten. En zo verzamelde de "kleine Belg" een volledig team van vrijwilligers rond zich. Uniek in deze competitie.
Met een beperkt budget, grenzeloze motivatie en een flinke dosis vindingrijkheid wist Denis zijn project vorm te geven. Dankzij de steun van Dieteren werd het ook een 100% Belgisch verhaal. Nou ja, bijna, want het team dat Denis en zijn boot onderhoudt, is Frans. Laten we het houden op 100% Franstalig.
Meedoen aan de Vendée Globe is niet zo simpel als je gewoon inschrijven. Je moet je kwalificeren als duo, skipper én boot, door deel te nemen aan andere wedstrijden binnen een bepaalde tijdslimiet.Met oudere, minder snelle boten en zonder de luxe van een flexibel budget bij materiaalpech, moet je slimme keuzes maken. Zwaardere maar stevigere zeilen gebruiken terwijl iedereen juist gewicht probeert te besparen. De balans vinden tussen prestaties en duurzaamheid in een competitieve omgeving.
Denis geeft nooit op en roept anderen om hulp als dat nodig is. Zo was er op een bepaald moment een klein adresprobleempje, waardoor zijn gloednieuwe zeil in Brussel belandde in plaats van in de Franse haven. Geen probleem voor Denis, die op Instagram vroeg of er toevallig iemand onderweg was van Brussel naar Les Sables-d’Olonne en zijn zeil kon meenemen. De kracht van eenvoud, vriendelijkheid en creativiteit loste dit akkefietje natuurlijk snel op.
Vandaag zit de eerste week van de race erop. Denis is bezig met de realisatie van jaren werk. Bij zijn terugkeer zal hij ongetwijfeld heel wat te vertellen hebben over het najagen van de wildste dromen.Bon voyage, Denis!
コメント